Burgers die iets doen wat in strijd is met het bestemmingsplan riskeren hoge boetes en dwangsommen. Maar als het de gemeente zo uitkomt trekt het zich niets van het bestemmingsplan aan. Dat weet de gemeenteraad, maar die doet daar niets tegen. Sinds 2013 worden er in strijd met het bestemmingsplan grote commerciële evenementen in Park Transwijk gehouden. Pure vriendjespolitiek, want de organisator hoeft ook niets te betalen voor het meerdere keren gedurende 2 weken exclusieve gebruik van 70.000 m2 grond en ook niet voor de herinrichting van het park om het geschikt te maken voor nog meer grote commerciële evenementen.
Op 18 april 2024 werd het bestemmingsplan Kanaleneiland, Transwijk bekendgemaakt. Volgens de toelichting zou het gaan om het “beleidsneutraal omzetten van de regels van de beheersverordeningen en bestemmingsplannen, wat inhoudt dat het nieuwe bestemmingsplan het bestaande gebruik en de bestaande bouwmogelijkheden eerbiedigt“.
Die beheersverordening werd in 2013 vastgesteld en daarna in 2017 geactualiseerd.
Om te beoordelen of er van een beleidsneutrale omzetting sprake is moeten we de beheersverordening bekijken. Van toepassing zijn de regels die daarin golden voor subvlak 20 (wijkpark) en meer in het bijzonder subvlak J:
- kleinschalige dagrecreatieve voorzieningen;
- theeschenkerij;
- openlucht theater;
- kinderboerderij;
- verkeerstuin.
Wat opvalt is dat bij de door de beheersverordening toegestane activiteiten geen evenementen en festivals genoemd worden,
Bij een beleidsneutrale omzetting van de beheersverordening naar het bestemmingsplan zoals dat op 18 april 2024 werd vastgesteld kan er in het nieuwe bestemmingsplan dus ook geen sprake zijn van evenementen en festivals. Dat zou immers niet beleidsneutraal zijn.
Vreemd genoeg staat echter in de toelichting bij het in 2024 vastgestelde bestemmingsplan:
Planologisch is een evenement in het groen niet bij voorbaat onwenselijk. De aard en omvang van een evenement moet passen in de omgeving. De afweging of een evenement kan worden toegestaan, maakt de gemeente op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, waarbij alle aspecten die bij een evenement komen kijken worden beoordeeld. Dit artikel verbiedt een evenement, tenzij het evenement is toegestaan op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening.
en
Als er evenementen aangevraagd worden voor een locatie met de bestemming Groen, zal de aard van de locatie en de waarde voor de biodiversiteit bepalend zijn of het evenement valt onder “normaal gebruik”. De gemeente werkt aan profielen voor evenementen. Bij het opstellen van die profielen wordt rekening gehouden met het doel van de functie Groen.
Kortom: van een beleidsneutrale omzetting is geen sprake. De UBS stelde daarom samen met enkele bewoners op 16 mei 2024 beroep in bij de Raad van State. De gemeente zag de bui al hangen en gaf de UBS in zijn verweerschrift meteen al gelijk. De zitting moet nog plaatsvinden. In het verweerschrift van 25 oktober 2024 staat:
– dat de Algemene Plaatselijke Verordening geen toetsingskader vormt voor de ruimtelijke aanvaardbaarheid van een evenement of evenemententerrein. Deze beoordeling hoort thuis in een bestemmingsplan.
– appellanten leiden uit artikellid 6.3 van de planregels ten onrechte af dat het bestemmingsplan het houden van evenementen toelaat.
– Dit betekent dat voor het houden van een evenement een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan nodig is.
M.a.w. de gemeente is het nog steeds met de UBS en de omwonenden eens dat evenementen in Transwijk Park volgens de beheersverordening en het bestemmingsplan verboden zijn. Maar daar trekt de gemeente zich dus niets van aan. Bij de gemeente vinden ze dat ze boven de wet staan.
Nu staat de wet toe dat je af en toe een uitzondering maakt. Dan moet je een omgevingsvergunning geven om af te wijken van het bestemmingsplan. De gemeente neemt echter al sinds 2013 met grote regelmaat zulke afwijkingsbesluiten. Die worden ook altijd zo laat bekend gemaakt dat omwonenden daar geen bezwaar tegen kunnen maken.
De gemeente houdt zich dus niet aan het bestemmingsplan en heeft bovendien maling aan de omwonenden.
Voor de gemeente is het zo normaal om zich niets van het eigen bestemmingsplan aan te trekken dat er herinrichtingsplannen worden gemaakt zónder omwonenden daarbij te betrekken, maar wel samen met de commerciële evenementenbusiness.
De evenementenbusiness hoeft dus niets betalen voor het exclusieve gebruik van 70.000 m2 park (meerdere keren per jaar) en hoeft ook niets mee te betalen aan de herinrichting van het park om het park geschikt te maken voor het door het bestemmingsplan verboden evenementengebruik . De kosten zijn voor de Utrechtse belastingbetaler die tijdens die evenementen het park niet in mag zonder 60 euro entree te betalen.
Wie wil weten welke belangen er door de gemeente en door de gemeenteraad behartigd worden, niet die van de Utrechtse burger en belastingbetaler.