De gang naar de rechter om het kappen van een gezonde boom tegen te houden heeft inmiddels geen enkele zin. Twintig jaar geleden nog wel, maar rechters van nu lijken de gemeente geen moeilijke vragen te willen stellen.
Tegen de kap van de boom op de rotonde Weerdsingel werd door 6 omwonenden beroep ingesteld. De rechter besloot er 5 niet-ontvankelijk te verklaren. Reden: ze woonden net iets verder dan 100 meter van de boom en zouden daarom geen belang hebben bij de instandhouding van de boom. Onzinnig natuurlijk, maar zo denken bestuursrechters van nu.
Volgens de bewoners woog het belang bij het kappen van de boom niet op tegen het belang van instandhouding van de boom: schaduw, vleermuizen, mooie boom. De boom moet volgens de gemeente gekapt worden om het verkeer beter door te kunnen laten stromen.
De vraag of het nu zo’n goed idee is het verkeer daar beter door te laten stromen en of die boom daarvoor moet wijken was volgens de rechter niet aan de orde. Onbegrijpelijk, want voor elk besluit is een afweging van belangen nodig. De vraag is ook of het verkeer er nu veiliger van wordt door de rotonde te vervangen door een simpele kruising. Maar dat deed er volgens de rechter ook niet toe.
Volgens de deskundigen van de gemeente staan er in de omgeving van de rotonde genoeg bomen en is de boom niet waardevol. Daar ging de rechter in mee. De boom mag dus van de rechter gekapt worden. Of de plannen om het verkeer beter door te laten stromen nu door gaan of niet. Zo’n uitspraak zou de rechter 20 jaar geleden dus niet gedaan heb. Misschien reden voor de gemeenteraad om zelf de dienst uit te maken en niet allerlei knopen door de rechter door te laten hakken.
Overigens, de verbetering van de doorstroming houdt in dat de Weerdsingel geasfalteerd wordt. Hoe dat moet zonder de wortels van de platanen te beschadigen is onduidelijk. De wortels liggen vlak onder de straatstenen en rand van de weg ligt vlak tegen de stam van de bomen. (*) Waarom asfalt beter is voor het klimaat dan straatstenen is ook de vraag. De reconstructie kost ook nog eens handenvol geld. Maar dat schijnt voor de armlastige gemeente geen probleem te zijn.
(*) Tussen de stam van de boom en de rand van de weg moet minstens een halve meter vrij blijven.

