Het nieuwe coalitie akkoord voorspelt weinig goeds voor de bomen en dus weinig of geen goeds voor de schaduw in Utrecht.
Ooit was er sprake van de uitbreiding van het bomenbestand tot 2040 met 60.000 bomen, evenveel als er woningen bij zouden komen. Een vroom voornemen kennelijk bedoeld de gemeenteraad akkoord te laten gaan met de ambitieuze woningbouwplannen. Maar voor die 60.000 bomen erbij is nooit geld of grond gereserveerd, hoewel berekend was dat daar 80 miljoen voor nodig was.
In het coalitie akkoord staat niets meer over die 60.000 bomen erbij. “We actualiseren de hoofdgroenstructuur … en blijven investeren in groene gebieden zoals parken,bos en ecologische verbindingszone’s”. “We voegen nieuw groen toe. We richten ons daarbij vooral op vergroening van straten en buurten”. En dat was het. Vager kan het niet.
Kijken we naar de financiële keuzes voor “Aantrekkelijke en groene leefomgeving en erfgoed”, dan blijkt dat wat er gereserveerd is voor meer groen te verwaarlozen is: 200.000 per jaar en dat is ook nog eens bestemd voor een fontein en het stadsbos Rhijnauwen. Dus die extra bomen voor meer schaduw op straat, vergeet het maar.